Friday 6 January 2012

KHASIAT KAYU KOKKA

Assalamualaikum... mesti readers dan silent reader geram kan kat faiz...  ye la.. lame sangat menyepikan diri...x update pape.... tetiba update pasal kayu kokka.. heeeee...

eh ader kene mengena la... sbb balik r2.. faiz dapat nie


sumber sini

gelang kayu kokka.... pakcik faiz yg g Makkah ari 2 belikan... :) sweet jew.. bentuk love... sebijik mcm pic kat atas 2... ape yg faiz taw.. kayu kokka nie banyak khasiatnyer... so faiz pun google la.. cari.. :)

Khasiat Buah Kaukah/Kokka

Khasiat Buah Kaukah/Kokka :

1. Dapat menghalau hantu jembalang, sekiranya anak kecil dirasuki iblis digosokkan kebagian dahinya.
2. Dapat menghilangkan sakit gigi dengan merendamkan kedalam air dikumur kemudian diminum
3. Jika dipakai dibadan dengan syarat bersentuhan kebagian kulit sekiranya digigit atau disengat binatang berbisa seperti ular tedong dan sebagaimanya Insya Allah selamat dan apabila telah tergigit binatang-binatang tersebut maka letakkan kayu kokka pada tempat yang tergigit hingga hilang segala bisanya.
4. Jika dipakai orang akan sayang dan senang kepada kita.
5. Sekiranya sakit kepala bisa digosokkan kebagian yang sakit.
6. Apabila sakit tenggorokan seperti tongsil, guam dll direndam kedalam air kemudian diminum atau hanya dititikan kedalam mulut.
7. Sakit urat atau otot kemudian digosokkan hingga sakitnya hilang.
8. Apabila kita memakai Kayu Kokka kemudian terkena air panas atau percikan minyak panas Insya Allah hanya akan kepanasan sekejab saja dan kulit kita tidak akan melepuh.
9. Apabila kita memakai Kayu Kokka kemudian ada orang yang ingin mencelakakan kita Insya Allah tidak akan jadi.
10. Apabila Kayu Kokka kita dekatkan kepada ular tedong atau ular sendok maka ular akan menjauh dan apabila disentuhkan kepada ular maka tulang ular tersebut akan patah.
11. Apabila anak ? anak terkena serangan demam maka rendamkan kedalam air dan InsyaAllah panas badannya akan turun.
  1. Dan masih banyak lagi.
Gelang kaukah/kokka dibuat dari pohon kaukah/kokka yang mempunyai sainstifik mutu dan berkualitas tinggi serta sudah digunakan sejak ratusan ribu tahun silam. Pohon kaukah/kokka tidak akan gugur sebelum umur 40 tahun. Bau kayunya sangat wangi dan khas. Kalau dijatuhkan ke dalam air Gelang Kaukah/Kokka akan tenggelam. Gelang Kaukah/Kokka dipercaya dapat menyembuhkan berbagai penyakit, seperti pusing-pusing, sakit gigi, demam dan keracunan dll. Untuk sakit kepala, Gelang Kaukah/Kokka digosok-gosokan ke kening. Untuk gejala keracunan Gelang Kaukah/kokka direndam di air hangat lalu diminum.

Kayu Kaukah/Kokka itu katanya pernah menjadi bagian dari kemujizatan saat digunakan Nabi Musa Alaihi Salam (AS), yang bisa membelah laut merah saat dikejar pasukan Firaun.

Kayu Kaukah/kokka juga pernah digunakan Nabi Nuh AS untuk membuat bahan dasar kapal dan bisa menyelamatkan beliau dari arus banjir bandang. Adapun Nabi Sulaiman AS juga pernah menggunakan kayu itu dan berhasil menguasai seluruh jin.

Kayu Kaukah/kokka juga pernah digunakan Nabi Muhammad SAW sebagai tasbih. Dengan demikian, kayu kokka lebih tinggi mutunya bila dibandingkan dengan jenis kayu lainnya di atas bumi ini.

credit here

so baru la faiz taw.. :)... banyak khasiatnya....

**sorry just copy n paste....
Photobucket

2 comments:

Pink Lavender said...

faiz...

join nih...sesuai utk ko lahh...heheheh

http://www.scrapaperclip.com/2012/01/hooray-1-anniversary-giveawayyyyyy.html

FarEast said...

:).... thanks dear mak neng.. :)

THE BEGUN : KISAH CINTA KAMI
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers
FIRST STEP : LANGKAH PERTAMA
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
SECOND STEP : MENUJU BAHAGIA
Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers

Template by:

Free Blog Templates